Mobbepolitik

Her kan du læse Kernehusets Mobbepolitik

Mobbepolitik

  • Hvad er mobning?

    Vi mener det er svært at skille mobning og drilleri ad. Små drillerier kan udvikle sig til mobning, hvis der ikke bliver grebet ind i tide. Altså er mobning drilleri, der gentages over tid over for en og samme person.

  • Forekommer mobning blandt børn i vuggestuer og børnehaver?

    Ja, det gør den. Den er ikke så systematisk som hos ældre børn, men viser sig ved gentagne drillerier, at børnene taler grimt til hinanden og om hinanden, at nogle børn udelukkes af fællesskabet i legen, og for de helt små børns vedkommende at de f.eks. bider det / de samme børn flere gange.

    Mobning, drillerier, udelukkelse fra leg m.m. bunder ofte i at børnene mangler sociale spilleregler og kommer til at hænge fast i et uhensigtsmæssigt mønster.

    Det er af stor betydning hvordan vi voksne tackler drillerier og konflikter blandt børn.

  • Hvad gør vi for at undgå gentagen drilleri/mobning?

    • Vi er nærværende og omsorgsfulde voksne
    • Vi udviser respekt for personlighed og baggrund
    • Vi giver plads til tætte relationer og venskaber
    • Vi respekterer de venskaber, barnet selv vælger
    • Vi viser også hvordan man får nye venner ved f.eks. at invitere til leg og agere i den.
    • Vi guider børnene ved eks. at fortælle dem, når de gør noget godt og /eller når de siger noget som ikke er ok.
    • Vi forstørrer den positive adfærd børnene imellem.
  • Hvad gør vi i den konkrete situation?

    Med hensyn til de helt små børn, forklarer vi med enkle ord og i handling at det ikke er ok at bide, slå og afleder så deres handlinger med tilbud om anden aktivitet.

    For de ældre børns vedkommende taler vi om situationen, forklarer dem hvad det gør ved det andet barn at blive drillet / appellerer til deres empati.

    Vi hjælper børnene med at løse konflikter, hjælper dem med at forstå hvad der sker og hvad de kan gøre for at undgå at ”uskyldig” drilleri udvikler sig til mobning.
    Vi sætter ord på handlinger og følelser for derigennem at øge børnenes empati.

  • Mobning og drillerier skal stoppes! og følges op af en anvisning til et alternativ.

    Hvis vi alligevel skulle observere tegn på mobning sætter vi mere fokus på venskaber og sociale spilleregler i en periode. Vi arbejder med relations skemaer, skemaer der hjælper os med at afdække relationerne børnene imellem og børn/voksne imellem.
    Det er vigtigt, at alle børn har relationer til såvel børn som voksne.

    Forældrene inddrages selvfølgelig, når vi mener det er vigtigt at få etableret fælles fodslag i forhold til håndtering af problemet.

Revideret foråret 2014