Alkohol- og rusmiddelpolitik
Her kan du læse Kernehusets Alkohol- og rusmiddelpolitik
Alkohol- og rusmiddelpolitik
-
Medarbejdere
- Det er ikke tilladt at indtage alkohol eller rusmidler i arbejdstiden, heller ikke i pauser
- Hvis en medarbejder møder op i påvirket tilstand, sendes vedkommende hjem. Dette vil blive betragtet som ulovlig udeblivelse fra arbejdet.
- Ledelsen og kolleger har pligt til at gribe ind, hvis de har mistanke om at en medarbejder er påvirket eller har et alkohol- eller rusmiddelproblem.
- Ledelsen har ansvar for at medarbejderne tilbydes behandling. Medarbejderen skal støttes i at tage kontakt til egen læge, behandling uden for hjemmet eller Vejle Misbrugscenter / Alkoholambulatoriet (tlf. 76819000)
- Hvis medarbejderen, der har et alkohol- eller rusmiddelproblem ikke tager imod behandling er lederen som udgangspunkt nødt til at skride til afskedigelse eller bortvisning af medarbejderen.
-
Forældre
- Hvis et barn afleveres/afhentes af en person, der er synligt beruset eller påvirket, så beder vi vedkommende om en samtale (er lederen i huset, så kontakt hende og ellers sørg for at have en kollega med)
- Vi kan foreslå at der bliver ringet efter en taxa eller en anden chauffør og kontakter evt. andre i barnets netværk.
- Hvis personen tager af sted med barnet, skal vi oplyse om, at vi ringer til politiet 114 og gøre det … (kontakt lederen, hvis du har haft ringet til politiet)
- Lederen skal altid informeres om forløbet og tager stilling til om dagtilbudschefen skal informeres.
-
Samtaler om alkohol og rusmidler med forældre
- Når vi har mistanke om misbrugsproblemer, indkalder vi forælderen til en samtale. Ved samtalen medvirker altid mindst to medarbejdere (leder og en medarbejder fra barnets gruppe)
- Hvis det ikke er nok med samtalen og forældrene ikke tager imod tilbud om behandling skal medarbejderen i samråd med ledelsen skrive en underretning til Familieafdelingen/Vejle Kommune. Forældrene skal have kopi af underretningen.
-
Alkohol ved arrangementer i Kernehuset
- I Kernehuset drikkes der som udgangspunkt ikke alkohol ved arrangementer hvor forældre og børn deltager, dog vil vi tillade, at der drikkes en øl ved vores årlige legepladsaften. Alkoholindtagelse sker inden for en ramme, hvor det stadig er forsvarligt at køre bil m.v.
- Fester som julefrokost, jubilæer, sommerfester m.v. i personalegruppen betragtes ikke som arbejdsregi
-
Hvilke signaler skal vi være opmærksomme på?
Børn: fysiske symptomer som tristhed, mangel på mimik, koncentrationsproblemer, ufrivillig vandladning og afføring, motorisk uro, angst, problemer med venner og socialt tilhørsforhold, overdreven tilpasning, følelsesmæssig labilitet. Endvidere kan barnet fremstå forsømt, utilstrækkeligt eller snavset tøj, meget fravær/ sygdom osv. Nogle børn kan også være ”meget dyrt klædt”, så der ikke er en finger at sætte udadtil.
Voksne: lugter af alkohol, evt. dækker over lugten med pastiller. Møder berusede op, snøvlende tale, usikker gang, svømmende øjne/ rødsprængte øjne. Manglende situationsfornemmelse, opstemt, aggressiv. Ændret udseende, vægtøgning, vægttab, ændret påklædning, Adfærdsændringer. Abstinenspræget. Ryster, svedudbrud i ansigt/ på håndflader, urolig, koncentrationsbesvær. Glemmer eller holder ikke aftaler. Deltager ikke i arrangementer/ møder eller har en overdrevet offensiv adfærd ved disse.
Vores alkoholpolitik er revideret af ”Med udvalget” og er gennemgået på personalemøde 2013 (Revideres i MED-Udvalget 2022)